Vrijdag 18 augustus 2017 - Reisverslag uit Vuokatti, Finland van Carla Feun - WaarBenJij.nu Vrijdag 18 augustus 2017 - Reisverslag uit Vuokatti, Finland van Carla Feun - WaarBenJij.nu

Vrijdag 18 augustus 2017

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

18 Augustus 2017 | Finland, Vuokatti

Gelukkig voelden we ons vanochtend veel beter. We hadden allebei goed geslapen. De wekker ging om 07.00 uur en omstreeks 09.00 gingen we op pad. We hebben een mooie tocht gemaakt: eerst naar het noorden en daarna oostwaarts. We kwamen weer in rendiergebied en dus hebben we weer geteld: 13 in totaal. Ons doel was het Winter War Museum in Raate. Daar was allerlei informatie over de korte maar hevige oorlog tussen de Russen en de Finnen in december 1939/januari 1940. Tegen alle verwachtingen in wonnen de Finnen. De Russen bleken niet goed voorbereid op de winterse omstandigheden. Voor elke omgekomen Fin kwamen 10 Russen om. Uiteindelijk vluchtten de Russen met achterlating van paarden, materieel en allerlei persoonlijke zaken. Een deel daarvan was in het museum te zien; de tanks en andere militaire voertuigen e.d. stonden buiten. Er was een monument voor de gevallenen, met daaromheen een veld met grote stenen, eentje voor elke gesneuvelde. Heel indrukwekkend! Na een broodje gezond te hebben gegeten, zijn we over een 18km lange (onverharde) weg gereden in het gebied waar de gevechten hebben plaatsgevonden. Langs de weg stond een aantal gedenktekens. Aan het eind kon je niet verder. Daar was nog niet de Russische grens, maar zonder vergunning mocht je toch niet verder (soort niemandsland, strook van maximaal 3km breed). We waren dus wel heel dichtbij Rusland! Op de terugweg wist Cor nog een binnendoorweggetje en hoewel we daar de vorige vakantie slechte ervaringen mee hadden, hebben we de gok toch genomen. Er lag veel losse steenslag en van een rijspoor was niet altijd sprake. Gelukkig ging het toch goed, hoewel we wel een keer flink moesten remmen voor twee rendieren die ineens uit het struikgewas kwamen. Onderweg zagen we ook nog twee kraanvogels die naar het zuiden trokken. Al met al een mooie dag. Ook het weer was prima, dit in tegenstelling tot de weerberichten die bewolking en regen hadden voorspeld. Morgen gaan we naar ons laatste adres hier in Finland.