Dinsdag 15 augustus 2017 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Carla Feun - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 augustus 2017 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Carla Feun - WaarBenJij.nu

Dinsdag 15 augustus 2017

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 Augustus 2017 | Finland, Rovaniemi

Vandaag bijtijds op, want we moesten om 10.00 uur bij het rendierpark zijn. Daar aangekomen, bleek dat we bijna een privé rondleiding hadden. Er was alleen nog een ander Nederlands stel bij. Na een inleiding waarin we veel informatie kregen over het gebied en de rendierteelt in het bijzonder, was er gelegenheid om een aantal vijanden van het rendier (in opgezette vorm) te bekijken: de beer, de wolf, de veelvraat, de lynx en de adelaar. Vervolgens gingen we met de eigen auto het park in. Na ongeveer 1 km kwamen we bij de voederplaats aan. Er waren al wat rendieren en na een lokroep van onze gids, kwamen er nog meer aangerend. Het park heeft een populatie van 45 rendieren. In heel Lapland leven 300.000 rendieren en ieder gebied krijgt een maximum aantal toegewezen. In de herfst worden ze bij elkaar gedreven en worden de boventallige rendieren geslacht. In mei/juni worden de rendieren ook bijeen gedreven, maar dan worden de kalfjes van een oormerk voorzien. Nadat we er flink op los gefotografeerd hadden, kregen we in een kota (een soort tipi) een heerlijke kop koffie die boven een houtvuur werd gebrouwen. Met een typische Lapse lekkernij erbij was het lekker en gezellig. We hebben tijdens de koffie nog heel wat vragen kunnen stellen en veel informatie gekregen. Toen we bij ons huis terugkwamen, waren er overal rendieren te zien. We hebben ze deze dag maar niet geteld ;-) Het was zonnig, zodat we een tijdje op ons terras konden zitten. 's Avonds wilden we uit eten in een restaurant in het dorp verderop, maar dat bleek om 18.00 uur te sluiten. Gelukkig was er even verderop nog een restaurant en daar hebben we heerlijk gegeten. Het was een prachtige dag met veel zon en wat minder wind dan gisteren. Morgen gaan we naar onze volgende bestemming circa 350 km zuidelijker.

• 15 Augustus 2017 - 22:08

Cora:

Wat een leuke dag hebben jullie weer gehad zeg. Een bijzondere ervaring!! Goede reis naar de volgende bestemming